Bakgrunnen former identiteten vår. Identiteten er også elastisk – den påvirkes av omgivelser, opplevelser og ikke minst tid. Sånn er det også med firmaidentiteter.
Hvordan opprettholder man en visuell identitet som kjennes aktuell over tid? Og kan den fornyes på en troverdig måte?
Det handler åpenbart om mye mer enn logoen. Et redesign krever at vi henter fram historien, og rydder bort det som ikke lenger er relevant, så man kommer inn til virksomhetens DNA. Derfra kan man begynne å foredle fra kjernen.
I arbeidet med nye nettsider til Askeland.no. har vi gjort oss noen erfaringer med dette: To butikker med utspring fra samme familiebedrift, som gjennom årene har utviklet konseptet sitt i ulike retninger. Begge selger klokker og smykker, men de henvender seg til ulike målgrupper med forskjellig produktsortiment. Der den ene fører luksusmerker som er nisje, vil den andre nå et bredere publikum.
Dette legger noen føringer og forventninger til hvordan de møter deg som kunde, og vår oppgave er å rendyrke denne kommunikasjonen og gi dem en ny drakt.
Når vi jobber med visuelle identiteter bruker vi en slags visuell grammatikk, eller retorikk, som igjen skaper assosiasjoner og mentale bilder i hodene på folk. Kontraster og komposisjon i bilder, typografi og fargebruk. Tempo og bevegelse i film og navigasjon. Dette er bare noen av virkemidlene vi har til rådighet, og det er summen av alle disse elementene som til sammen utgjør den visuelle identiteten.
Nettsiden til Askeland Ur & diamanter har blitt et online showroom der entusiaster kan senke skuldrene, fordype seg i detaljene og få inspirasjon til sitt neste klokkekjøp. Les mer om løsningen her, eller se selv her.
Galleri Askeland har fått en nettbutikk som effektiv og oversiktlig viser bredden i sortimentet og en fleksibel betalingsløsning. Les mer om løsningen her, eller se selv her.